Seime bus svarstomos naujos nuteistųjų drausmingumo ir lygtinio paleidimo taisyklės

Seime po pateikimo pritarta Teisingumo ministerijos iniciatyvai apibrėžti naujas teisines nuostatas, leisiančias užtikrinti efektyvesnę nuteistųjų elgesio kontrolę, sėkmingesnę jų resocializaciją, racionalesnį bausmių vykdymo sistemos resursų panaudojimą. Ši iniciatyva padės geriau įgyvendinti šių metų pradžioje įsigaliojusio Bausmių vykdymo kodekso tikslus ir priemones.
„Pastarųjų metų pokyčiai bausmių vykdymo sistemoje pradėjo naują etapą. Jame dėmesys skiriamas bausmių atlikimo įstaigų veiklos kokybei kelti ir nuteistųjų resocializacijai stiprinti. Naujais reglamentavimo siūlymais bus pašalinti trūkumai, sunkinantys darbo su nuteistaisiais bei jų resocializacijos efektyvumą. Kartu siūlome sprendimus, leisiančius efektyviau panaudoti bausmių vykdymo sistemos resursus“, – pabrėžia ministrė Ewelina Dobrowolska.
Numatoma tikslinti viešųjų darbų ir laisvės apribojimo bausmių taisykles ir nuteistųjų pareigas. Tai leistų sumažinti perteklinių nuteistųjų atvykimų į Probacijos tarnybą skaičių ir racionaliau naudoti Probacijos tarnybos žmogiškuosius ir finansinius išteklius.
Naujuoju reglamentavimu siūloma:
• numatyti, kad nuteistieji, be pateisinamų priežasčių nustatytu laiku negrįžę į atviro tipo bausmės atlikimo vietą ar iš jos pabėgę, būtų perkeliami į pusiau atviro tipo bausmės atlikimo vietą, taip padidinant jų drausmingumą;
• įtvirtinti, laisvės atėmimo bausmių pabaigos skaičiavimo taisykles, kurios užtikrintų, kad nuteistasis, kuris būdamas trumpam išleistas iš laisvės atėmimo vietų įstaigos į ją negrįžo ar iš jos pabėgo, faktiškai atliktų visą jam paskirtą bausmę;
• lygtinio paleidimo netaikyti asmenims, atliekantiems bausmę už nusikaltimus žmoniškumui ir karo nusikaltimus;
• leisti darbdaviui, įdarbinusiam nuteistąjį, jo darbo užmokestį pervesti tiesiogiai į nuteistojo sąskaitą (kai nuteistasis turi teisę naudotis pinigais), o ne į laisvės atėmimo vietų įstaigos sąskaitą, kaip yra dabar;
• sudaryti galimybę probuojamajam nustatyti papildomų probacijos sąlygų, jei tai darytų teigiamą įtaką jo elgesiui ar padėtų užtikrinti nukentėjusio asmens interesus, taip sudarant galimybes labiau individualizuoti probacijos vykdymą kiekvienam nuteistajam; • numatyti automatinį probacijos sąlygų, jei jos neįvykdytos dėl objektyvių priežasčių, pratęsimą;
• taikyti naujas probacijos panaikinimo sąlygos, kurios būtų susietos su probuojamojo nusikalstamo elgesio rizikos arba žalos kitiems asmenims rizikos padidėjimu. Tik nustačius realią grėsmę visuomenei, būtų kreipiamasi į teismą dėl probacijos panaikinimo.
Šie pokyčiai padės bausmių vykdymo sistemos resursus naudoti racionaliau, nukreipiant juos daugiau darbui su nuteistaisiais.